tirsdag 7. juni 2016

Annapurna Flower Trip. 2.dag - del 1 - Fra Australien Camp til Tolka.

Jeg lovet å fortelle litt om kvelden på Australien Camp. Det var første dag på trekket og jeg skjønte langt fra alle "koder" ennå. Jeg trodde faktisk at maten jeg skulle spise til middag var bestemt på forhånd, men det var den ikke. Jeg fikk et stort spisekart og skulle velge. Det var ikke enkelt. Men det ble til at jeg valgte pizza. Jeg visste guiden skulle spise nepalsk mat, men det jeg ikke var klar over, var at bæreren ikke skulle spise sammen med oss. O, jeg skjønte ganske fort hvorfor, her var vår bærer Prasang også kjøkkenhjelp og kelner, og etterpå spiste alle bærerne sammen på kjøkkenet. Likevel ble det en veldig koselig kveld, maten smakte godt og jeg og guiden min Ang hadde masse å snakke om da vi hadde felles kjente i Trondheim. Dagen hadde vært varm og vi var slitne, så det ble en tidlig kveld. Jeg var også veldig spent på soloppgangen neste morgen



Bæreren min Prasang skulle vekke meg litt før 6, men allerede før halv seks var jeg på føttene. Forresten den eneste dagen jeg klarte å lure meg opp før han. Jeg var for lengst oppe og fotoapparatet var montert da Prasang kom for å banke på døren. En kopp varm te ble også servert. Det smakte godt mens vi ventet på soloppgangen. Det skulle vise seg at soloppgangen langt fra var slik jeg hadde drømt om. Likevel var fjellene i bakgrunnen eventyrlig vakre der de ruvet med sine nesten 8000 meter. En del bilder ble det likevel. Etterhvert var det bare å gi seg, for skodden lå ganske så standhaftig. Vi måtte også få i oss litt frokost før vi skulle gå videre.

 
Litt før åtte tok vi farvel med Australien Camp. Været var fortsatt utrolig varmt. Terrenget gikk en del nedover i begynnelsen, gjennom vakker løv- og rhododendronskog.

Som vanlig dannet jeg baktroppen, slik at jeg kunne fotografere litt i fred. Det var så mange vakre motiver overalt.

Det var utrolig grønt og frodig inne i skogen. 

Innimellom dukket de vakre Annapurnafjellene opp mellom tåkedottene.  

De små landsbyene som lå ganske tett i tett, var utrolig sjarmerende. De solgte gjerne både noe å      drikke og også mat. Mange hadde enkel overnatting i tillegg.

Vakre små, sjarmerende landsbyer, frodige med masse forskjellige blomster, De fleste kjent fra hager her hjemme.

Stille og fredfullt over alt.

Denne lodgen var utrolig flott med alle sine røde valmuer og amarylliser.

Ble litt misunnelig på amaryllisen de hadde ute. Vi har den stort sett i vinduskarmen til jul, så blir hele løken kastet. Her var det så varmt at løken ikke frøs, og de kunne ha glede av den år etter år. I tillegg blir det nok flere og flere også.


En typisk kiosk. Litt sjokolade og mineralvann m.m. som stod til kjøling i en kasserolle med kaldt   
vann.  I tillegg litt sjal og strikkede luer.

Det var varmt i været og bærer Prasang måtte ta en liten hvil innimellom.

Etter at vi hadde gått gjennom mange små landsbyer, ble det mer skog og lengre mellom landsbyene.
Noen steder gikk vi på en sti som det faktisk kunne kjøres enkle kjøretøy på.
På forhånd hadde guiden min søkt om pass for parken i det antall dager vi skulle være i området. Her er første kontrollpost.

Vakkert landskap. Her gikk det litt oppover.

Kunne ikke få nok av fjellene som ruvet i bakgrunnen, men dessverre ville ikke tåken rundt fjellene gi seg.


Vi gikk nedover.


Japanesere på vei oppover. Godt påkledd var de alltid. Og det var ikke få jeg traff på, gjerne i grupper på  10 - 15 stykker.

Noen spesielle trær traff vi også på. Fikk dessverre ikke studert for å se hvilken sort det var.

Innimellom lå det noen idyller. De små "plassene" dyrket sine grønnsaker på terasser. De hadde gjerne en bison, en ku eller noen geiter.

Noen frukttrær så vi også noen steder. Poteter var også dyrket mange steder. Legg merke til all veden under huset og haugen til venstre. Det ble brukt vedfyring til all koking. Alle hadde nok ikke strøm heller.

Frodig var det alle steder denne dagen.

En busk med nydelige lilla blomster.

Ennå en busk med hvite blomster som duftet godt.

En søt liten gentiana som dekket marken, der det ikke var skog. Den var kun noen få centimeter høy.

Denne dagen så vi også mange orkideer som ennå var litt i blomst. Det var ganske morsomt nedover lia. "Her er et tre og her er ennå ett. Blomsten her sitter lenger nede og er lettere å fotografere." Guiden min Ang ble kjempe ivrig i å finne de beste orkideene til meg. Han hadde vært guide i området i 17 år, før han startet sitt eget familiefirma. Så han kjente mange planter og busker, og visste hvor vi fant de. En stund glemte vi både tid og sted oppe i den vakre lia. Jeg knipset og knipset
og Ang ropte til stadighet at nå har jeg funnet en flottere en.
Her er et lite knippe av orkideene som ble fotografert. Skal oppsummere navn på plantene
i et senere innlegg.
En vakker ganske småblomstret orkide.

Coelogyne corumbosa.


Etter hvert måtte vi gi oss med orkidefotograferingen. Det var ennå et langt stykke å gå før lunsj.

Hengebrua måtte selvsagt prøves.

En gjeter ute med geiteflokken sin måtte også fotograferes.


Endelig var det bare noen få meter igjen til porten der bæreren Prasang sikkert hadde ventet på oss i over en time. Nå skulle det smake med mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar