fredag 17. juni 2016

Annapurna Flower Trip Day 3 - Opp bakkene til Ghandruk


Det var tungt å si farvel til det lille vakre stedet ved elven. Se forrige innlegg. Det begynte med bratte trappetrinn med en gang. Jeg hadde sett Ghandruk fra andre siden i Landruk, så jeg var klar over at vi hadde to timer med bratte bakker opp. Heldigvis dukket det opp masse spennende på veien opp. Vi gikk i kulturmark her også, men her var det ganske mange hus oppover, tildels rett ved veien. Det var utrolig fasinerende å se hvordan de utnyttet det lille de hadde å dyrke på.

Grønt og vakkert med busker og trær.

Her er det laget en liten terasse hvor de har plantet i overkant av 10 maisplanter. Mais var noe de dyrket mye av. Popcorn var å få kjøpt mange steder, helt nypoppa. Det smakte utrolig godt!

En Doctylicapnos scandens tittet frem i veikanten. Ser den er funnet av flere i dette området.

Litt oppe i lia da vi stoppet, var dette søskenparet. De ville mer enn gjerne bli fotografert.

De ville også at lillesøster skulle bli tatt bilde av.

Litt lenger opp skulle husets datter få nytt skjørt. Det var prøving og tilpassing. Jenta var tydeligvis kjempestolt for hun hoppet og spratt rundt omkring.
En annen jente som kom løpende opp de bratte trappetrinnene.

Første bananpalmen jeg så på turen.


Bananblomsten er ganske så sjarmerende der den henger ytterst på grenen.


En flott klase med bananer. De var mye mindre enn de som er mest vanlig i butikkene her. Jeg fikk gleden av å smake de senere på turen, og de smakte godt, ganske mye søtere i smaken enn de vi er vant til.


Ikke nok med at det var bananer, jeg oppdaget også en nydelig mur med blomkarser.
 

Jeg har aldri vært spesielt glad i blomkarser. Men her gjør de seg utrolig godt. Rett og slett vakkert.

Stien flatet litt ut noen steder heldigvis.

På denne steinen så vi faktisk to øgler.  Men dessverre var den andre så rask at det ble ikke noe bilde av den. Dette bildet er heller ikke av beste kvalitet, men forteller litt om hva som finnes i området av dyreliv.
Noen apekatter holdt også til i skogen rett ved Ghadruk. De var ganske sky. Her måtte en nok ha jobbet en stund om en skulle få til noen gode bilder.

Ang tar en liten stopp ved siden av noen flotte bambustre.

Noen flotte esel .

Oj, der var vi ved byporten.

Like etterpå var vi fremme ved hotellet som vi skulle overnatte på. Som vanlig hadde Prasang bærer sørget for at jeg fikk et flott rom med nydelig utsikt.Nå  skulle det smake med lunsj. Det var ennå tidlig på ettermiddagen og Ang hadde lovet meg tur til et museum og etterpå til gamlebyen. De besøkene skal jeg fortelle om i mitt neste innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar