lørdag 28. mai 2016

Annapurna Flower Trip. 1. dag. - Fra Khari til Australien Camp.



Kart over vandreturen. Ruten vi gikk er merket med rødt.
.
Her var det ingen bilvei, så det som skulle fraktes, måtte enten bæres på ryggen eller ved hjelp av hester og muldyr.



 Oppover lia traff vi barn som var ute og arbeidet. Hele familien måtte hjelpe til for å få gjort alt som skulle gjøres i løpet av en dag. Denne gutten har vært ute for å samle løv til å fore dyrene med. Bildet over er typisk for en del hus vi passerte. Den store vedhaugen forteller oss at de fyrer med ved. Selv om det var over 25 grader denne dagen, måtte det fyres i ovnen for å få laget varm mat.
 
Dette er også et typisk bilde. Husene hadde en liten kjøkkenhage. Klæsvasken hang til tørk og under den runde såten med høy lå gjerne en ku eller en bison.


.
 Hester var mye brukt til all slags transport. Turister som hadde med telt og soveposer for å overnatte
 i brukte gjerne hest. 


Noe hadde også slått opp telt på den flotte gressplenen rett foran hytten som jeg skulle bo i. Folk satt og koset seg ute i den gode temperaturen.



Hytten som jeg skulle overnatte i er den helt til venstre. Det var en fin hytte med eget toalett og dusj. Til og med kjøkken om en ville lage maten selv.


Hestene hadde også fått fri resten av dagen og beitet i innhegningen sin. Bildet over viser hyttene sett fra baksiden. Her var det også et fint uteområde.

Etter litt mat og drikke gikk jeg og guiden min en tur opp til et høydedrag bak Australien Camp. Her traff vi på en søt Gentiana. Litt usikker på hvilken sort.

Her fikk jeg også sett mine første Rhododendronblomster. Det bugnet ikke akkurat av blomster, men jeg hadde i allefall sett noen blomster. I etterkant fikk jeg høre at rhododendron blomstringen i denne dele var dårlig i år på grunn av av det hadde vært noen skikkelig byger der det nærmest hadde kommet store isklumper. Det hadde slått i stykker nesten alle knupper.

    En bitteliten hvit blomster som jeg også må finne navn på.
    Oppe i trærne var det massevis med orkideplanter, men blomstrigen var så og seie over for i år.  
    Coelogyne corymbosa blomstrer fra mars til mai, men her var den tydeligvis avblomstret allerede 
    tidlig i april. Spennende å se ordideer vokse på den måten var det i allefall.

    
    I neste innlegg vil jeg fortelle litt mer om kvelden og hva en får servert av mat i Nepal.Hvordan   
    den blir servert og hvem som også måtte jobbe på kjøkkenet. Jeg vil også fortelle om hvorfor jeg 
    ikke kaller bæreren min for "Sherpa". Neste dagen skulle vise også vise seg å bli ganske så 
    forskjellig fra den første.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar