mandag 18. mai 2020

På tur i Mount Everest området - del 1.

Etter to turer i Annapurna området i Nepal, var det spennende å prøve noe annet. Mount Everest, verdens høyeste fjell har en magisk virkning på mange. For meg var det nok å se det. Det visste jeg at vi ville få en av dagene, om været var med oss. Målet med turen var å komme opp til de vakre rhododendroer som finnes i fjellene i Nepal og det å få se et nytt område av Nepal. Med på turen var en god venninne av meg, Bina Evensen.
Etter en lang flytur om Dubai, og overnatting der, landet vi på flyplassen i Katmandu. Den nepalske guiden min Ang ventet på oss på flyplassen. Første natt overnattet vi på hotell i Katmandu. Det ble tidlig kveld for morgenen etter skulle vi dra forholdsvis tidlig.

Innenriksflyplassen i Katmandu. Det var utvidet siden første gang jeg var i Nepal, for da var alt manuelt. Herfra skulle vi fly til Lukla og lande på flyplassen som regnes som verdens farligste. Vi var ganske trygge på at det kom til å gå bra. Flyene gikk kun når det var blå himmel og lite vind.

Vi landet trygt på flyplassen, selv om det var en spesiell opplevelse. Flyplassen lå i en oppoverbakke og flyet stoppet rett før en stor fjellvegg. Flyturen tok ikke mer enn ca en halvtime heller.


Lukla sentrum. Her var det et yrende liv. Turister over alt, de fleste skulle nok eller hadde vært på Everest Basecamp. 

Typisk bybilde, sekker og capser.



Denne flotte portalen ut av Lukla sentrum. Toppen er et minnesmerke over den første nepalske kvinna som nådde toppen av Mount Everest.

Plutselig var vi ute på landet. Her beitet dyra stille og fredelig, mens klærne hang til tørk ved siden av.

Vandreveien gikk gjennom mange små pittoreske landsbyer. 

Litt hvile og en kopp te gjorde godt. Bina og guiden som skulle være med oss på denne turen, Pratap Gurung.

Jeg ble fort klar over at dette var et område med utrolig mange turister. 

Vi gikk forbi mange flotte overnattingssteder på veien. 

Stemor, ringblomster og valmue. Her hadde de plantet i det de hadde.

Frukttrærne blomstet fint da vi var på vei oppover i fjellet.Til venstre ser vi også at potetene har kommet opp.



Alle de hellige steinene i Mount Everest området var noe nytt for meg, De hadde jeg ikke vært borti i Annapurna. En måtte alltid huske å gå på venstre side.

Overalt var frukttrærne i full blomst. 

Allerede første dagen traff vi utrolig mange hester og esel som transporterte varer inn i området. Her var det ingen bilveier noen steder.

Vel fremme på stedet vi skulle overnatte på.

Koselig å se, her hadde de brukt det de hadde til blomsterpotter. Nydelige primula.

I neste innlegg vil jeg ta dere med på den siste delen av turen opp til Namche Bazar. Et nydelig sted, og utgangspunktet for alle turer til toppen av Mount Everest.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar