onsdag 13. mai 2020

Impulsbesøk til Cottage Garden på Toten.

En fin helg i månedskriftet juni/juli i 2019 bestemte jeg meg for å dra sørover til Helen Fredheim sin Cottage Garden på Toten. Været var ikke det beste, men da jeg nærmet meg Toten, ble det heldigvis lettere. Da jeg kjørte inn på parkeringen hos Helen, var det oppholdsvær. Dagen så ut til å bli ganske perfekt. Jeg har i løpet av årene vært på flere foredrag som Helen har holdt i Stjørdal. En bok hun har gitt ut har også vært til inspirasjon for meg. Nå var jeg endelig her!

Helen hilser sine gjester velkommen.

En nydelig pion "Bowl of Beauty"pyntet opp i inngangspartiet.

Marikåper og hosta.

En nydelig revebjelle.

Nydelig parti med blå storkenebb.

Det var fantastisk å høre Helen fortelle om hagen sin. Ingen dyre planter der. Mesteparten av plantene hadde blitt til ved eller sådd som frø.

Denne gammeldagse rosen falt jeg pladask for.
Rosa majalis - Tornedalsrose - Sone 8

Frodig over alt, rundt huset i sveitserstil.

En helt lekker fushia "Mood Ingdigo"

I kassen på veggen, fylte Flittige Lise.

En skikkelig flott clematis.

Et grønt flott parti i hagen. Til høyre ser vi en dypt rosa pion i blomst.
Interiør inne i butikken/kafeen. Nydelig,

Svarthyll i full blomst.

En veldig søt småblomstret clematis.

Rundt i hagen var det mange "romantiske sitteplasser"

Dessverre var det litt kaldt å sitte ute denne dagen. Legg merke til de to nydelige snøballbuskene i full blomst.


Revebjeller og alunrøter på veien ned mot drivhuset.


Inne i drivhuset sto sengen ferdig oppredd. Til venstre en nydelig perlargonium som Helen har hatt i over 40 år.

Fra det flotte partiet fra drivhuset, her sto epletrærne tett og det var plantet helt inn til stammen nesten.

Etter å ha gått rundt i hagen i nesten tre timer, var det bare å ta farvel med Helen for denne gang. Jeg ønsker meg tilbake igjen, men da vil jeg ha sol og skikkelig sommer.
Hagen er noe alle hageelskere bør få med seg om de er i nærheten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar