torsdag 7. mai 2020

En nydelig vårdag i mai, da jeg fikk ordnet en skikkelig plass til staudene mine.

Jeg har lenge ønsket meg et sted der staudene mine har en god plass å stå på. Mange alternativer har vært diskutert, men for en stund siden bestemte vi oss for at vi skulle ordne til nedenfor drivhuset. Vi var utrolig heldige og fikk oss ganske mange pallekarmer, så det var bare å sette igang. Fiberduken la vi dobbel under. Det å bo på landet er veldig ofte en fordel. Særlig når en skal ha gjort litt større ting.

 5 skuffer med singel var bestilt. Heldigvis hadde bonden som dyrker korn på jordene bak oss, ikke sådd kornet ennå. Dermed kunne traktoren kjøre helt inn til hekken vår for å tømme det hele.

 Det var kjempespennende å få satt på pallekarmene etterhvert som vi fikk jevnet ut grusen.

 Vi laget en passe stor gangsti inne ved drivhuset og tok god plass mellom pallekarmene så en kan rekke tak i plantene fra begge sider..

 Det ferdige resultatet ble veldig bra. 

 Vi må finne på en litt bedre idé i nedkant. Kanskje må vi legge en  murkant mot plenen.

 Det var fort gjort å fylle opp i karmene. En del stauder hadde stått i noen grønnsaksbedd over vinteren. De fikk jeg sortert og satt på plass, og jammen ble nesten alle fylt opp. To stykker ble også fylt med stemor som jeg skal plante ut i bedene ganske snart.

 Alltid spennende å så noen nye stauder. Alunrota vokser i alle fall godt.

 I drivhuset spirer og gror det også. Har vel aldri vært så tidlig ute i drivhuset som i år.

 Alltid godt å ha rikelig med planter når en skal begynne å plante ut.En liten fare er det nok for at det blir noen nye blomsterbed i år.

 Det at jeg er så tidlig ute i år, er takket være dette rommet som jeg fikk innredet sist høst, i en del av låven mot nyhuset. Det er gull verdt! Her har jeg tilbrakt utrolig mange timer siden slutten av februar.

Plantene mine har aldri hatt det så godt noen gang. En liten måned til nå, så kan jeg starte med å plante ut sommerblomster. Gjett om jeg gleder meg!
Vi har også flere prosjekt på gang, skal fortelle mer om det i løpet av helga.

På grunn av usikkerhet rundt koronapandemien, har jeg ennå ikke bestemt meg helt for åpningstider i sommer. Men, en ting er sikkert: Søndag 28. juni er det "1000 åpne hager" og jeg vil ha åpent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar