torsdag 10. november 2016

Nepal - farvel for denne gang.

Etter en utrolig tur rundt omkring i Katmandu, var inntrykkene så mange at det var vanskelig å fordøye det hele. Det største var nok stupaen Bodhnath og området rundt den.

Da jeg hadde sagt tusen takk til guiden min, for en strålende omvisning i Katmandu og skulle gå det siste lille stykket, fikk jeg plutselig øye på denne bilen. Wow, bryllup.. Den nydelige bilen, helt utrolig. Mannfolkene hadde fått på seg finstasen. Her skulle det tydelig bli fest.

Utrolig dumt at jeg ikke fikk sett bruden. Men hun var godt gjemt bak vinduene her.
Det var lagt ned utrolig mye arbeid bare i det å pynte bilen. Noe så romantisk.

Ved inngangen til hotellet sto alle kvinnene i nydelige kjoler og ventet. Alle har med gaver til brudeparet.Det er mest trolig kaker som alle har vært med å bake.Dette er tydelig hinduer. I og med at de bærer det røde merket i pannen.

Ut av bussen kom det er masse korpsmusikere. De hadde korpsuniformer av samme slag som her i Norge, utrolig. Og, gjett om de hørtes, de spilte så nesten hele plassen tok av. Trommesoloene klang, den ene etter den andre.
Et hindubrullup har mange tradisjonelle handlinger. Brudgommen skal kjøpe et stykke gull og sørge for at det blir laget et halssmykke "Thali", som bruden skal bære resten av livet eller til mannen dør. "Thali" er symbolet på ekteskapet og skal behandles med stor ærbødighet av kvinnen. Bruden og brudgommen skal ikke ha vært sammen alene før bryllupet.
På bryllupsdagen er det vanlig at det gjennomføres et rituale for bruden hjemme hos henne. Hun skal bades og pyntes. Hun skal kles i sari og gullsmykker. Føttene og hendene skal males. Det er en av de eldste i familien som ser etter at det hele går riktig for seg.
Det samme skjer i brudgommens hjem.Og, det er den yngste broren til brudgommen som henter bruden i hennes hjem når hun er klar.
Selve ritualet (vielsen) tar en times tid. Om dette var over da de ankom hotellet, er jeg litt usikker på. Bryllupet når sitt høydepunkt når brudgommen fester "thalien" rundt halsen på bruden. Trommeslagerne spiller høylydt og gjestene kaster blomster over på brudeparet. Etter dette skal alle gjestene velsigne paret. Kun par som er gift kan gjøre det. Seremonien ender opp i at brudeparet sitter på kne foran sine foreldre og mottar deres velsignelse.
Etter det starter festen.
Jeg ble veldig nysgjerrig på dette, hadde vært kjekt å se på bruden og seremonien.

I stedet måtte jeg dra tilbake til hotellet for å treffe Ang som skulle bli med meg tilbake til flyplassen. Vi fikk tid til en god kopp kaffe før drosjen plutselig var der. Det var ikke lange veien til flyplassen og etter at jeg hadde tatt farvel med Ang, som hadde blitt en god venn av meg etter alle dagene sammen med han og bæreren vår. Vi snakket om å gjenta turen i 2017. Den turen vil jeg gjerne dele med flere, en gruppe på ca. 10 personer er en passe stor gruppe for en slik tur. Noen har alt meldt sin interesse, men fortsatt er det plass til flere.  Ang har i etterkant laget et program for en tur på ca 10 dager i midten av mars. Skal komme tilbake til det i et eget innlegg.

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar