fredag 24. november 2023

På hagevandring gatelangs i Stanley

Mandag denne uke var en helt ubeskrivelig dag. Etter turen til "The Nut" brukte jeg store deller av ettermiddagen til å gå rundt i Stanley sentrum for å se på alle de vakre hagene. Mange steder sto rosene på sitt flotteste. Men det var også masse andre spennende ting å se. Spesielt et par hekker som jeg virkelig må sjekke litt nøye. Dessverre traff jeg kun en hageeier, hun hadde noen vakre roser i hagen, men noe navn på de hadde hun ikke. Legger ved en del bilder som jeg tok på turen.


Et lite hjørne på en kafe.


Et par steder var det også masse akeleier. Herlig.


Nydelig.


Inngangspartiet til er vin Pub. 


Vakre roser.


En nydelig gul rose.


Gamle bilder med nydelige roser foran. Det så jeg flere steder.


Nærbilde av rosen over.


Mange steder var det plantet foran stakittgjerdet. Kanskje en god ide.


Noen av de første fuchsia jeg har sett på hele turen. Var en god del brukt her ute.


Euphorbia Wulfenii


Søte engelske perlargon


Hekk med engelsk perlargon. Helt utrolig hvor stor den kan vokse seg


Denne rosa perlargonen gjorde seg veldig godt mot det lyse blå huset og den grønne busken


Rosene sto fint over alt. Her med en revebjelle og akeleier i bakgrunnen


Revebjeller, sammen med roser og akeleier lyser opp på det mørke stakittgjerdet


Lett blanding


Hortensia var også brukt noen steder. De hvite blomstrene vil gjøre seg godt sammen med den lilla rosen og revebjellene


African Protea


Vakre røde roser mot et grått stakittgjerde


Afrikalilje var det over alt. Noen få steder var den kommet ut, men flesteparten sto i knupp ennå


En form for spanske margeritter vil jeg tro


Hadde en bodd i nabolaget hadde det vært helt okay å kjøpe med noen


En fin fargeklatt under et tre. To sorter pelargonia gjør seg godt mot det grønne


Bildet taler for seg selv


Hvite og rosa roser sammen var å se mange steder


Også lyserøde og litt mørkere


Denne hekken gikk det fakstisk en liten stund før jeg skjønte at det var Flittige Lise


Nærbilde av de Flittige Lisene


Denne rosen skulle jeg gjerne hatt hjemme i hagen min. Nydelig farge og en utrolig god duft


Nærbilde av "drømmen" over


 Centranthus ruber


Spanske margeritter i utrolig mange flotte farger


Nydelige blondepynt på inngangspartiet gjør seg


Lekkert 


Fuschia vokser flott her


Perlargon


Et nydelig inngangsparti


Takløk gjør seg på taket. Helt utrolig vakkert


Flott tak mot det vakre murhuset


Nydelig både bak og foran det hvite stakittgjerdet


Uten for noen av de litt nyere husene var det brukt oppstamme rosetrær. Vakkert


En nydelig skråning utenfor noen eldre boliger. Perlargoniumsorten har jeg Norge. De blå var noe der blomsten lignet på erteblomster.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar