mandag 8. februar 2021

Frankrike i slutten av mai måned - et utrolig spennende reisemål.

En vårdag i slutten av mai landet jeg med flyet i Nice i Frankrike. Målet var kusinetreff i Bordeaux. Frankrike var et ganske ukjent ferieland for meg, så en liten uke alene før jeg skulle treffe kusinene, måtte jo være en drøm. Hotell hadde jeg booket på forhånd og det var bare å hente ut leiebilen i Nice.
Med GPS på mobilen gikk det ganske greit å kjøre vestover på motorveien. Jeg hadde nesten 45 mil å kjøre, noe som etter GPSen skulle ta bortimot 5 timer. Skulle jeg komme frem før det ble mørkt, var det bare å kjøre på. Etter at jeg tok av fra motorveien ved Nimes, ble veien ganske smal etter hvert. De små landsbyene jeg kjørte gjennom var utrolig idylliske med utrolige mye som blomstret, uten at jeg så meg tid til å stoppe. På slutten var faktisk veien så smal at jeg lurte på om jeg var på rett vei.


Glad var jeg derfor da jeg kom frem til bestemmelsesstedet Boyne. Det var faktisk et veldig koselig sted. Og, det jeg ikke hadde fått med meg da jeg bestilte, var at det var kun 2 rom som var til utleie.
Fransk er et språk jeg ikke kan så mye av, men det funket faktisk veldig bra. Vertinna snakket til meg på fransk, og jeg svarte på engelsk. Det gikk over all forventning.

Veldig sjarmerende.

Utstilling med mange flotte maleri.

I den lille landsbyen var det flest steinhus. Vinrankene voks flott  oppover muren.


Helt utrolig å kunne gå rundt i de stille gatene. Fotomotivene var mange.


Rosene var i full blomst i slutten av mai.


Hovedgata med de flotte steinhusene og nydelige roser i full blomst.


Noen rosa roser titter over gjerdet.

De røde rosene tok seg skikkelig godt ut mot hvit stein.

Noen ville løvemunner.

Iris vokste villig flere steder.

Rosene sto på sitt flotteste

Jeg hadde satt meg lite inn i hva den lille byen hadde å by på av severdigheter. Så lite ante jeg om alt det spennende jeg skulle få med meg fra den lille flotte byen langt ute på bondelandet.

Nydelige Centranthus ruber, på norsk Sporeblomst.

Et lite stykke oppe i bakkene over byen, var det en nydelig utsikt mot landsbyen.


Valmuer i blomst. Så vakre mot det gamle steinhuset.


Litt oppe i bakkene oppdaget jeg at morellene hang med store flotte klaser med moden frukt.


Det var søndag og ingen bønder i nærheten, så det ble noen nærfoto også.


Trærne bugnet av frukt, det ene flottere enn det andre.


Her er noen skikkelige prakteksemplar.



Lekre moreller. Kjenner hvor godt det kunne ha smakt med noen... Må nok se etter om de selger noen når jeg kommer tilbake til landsbyen.


Valmuer over alt, her har de gjemt seg inn i mellom noen søte hvite.


Etter som jeg kom oppover, så jeg at her voks jo vinranker  og det var steder en kunne besøke og også få kjøpt vin.

Flotte vinmarker omgitt av moreller. I bakgrunnen det store hotellet i landsbyen. Hotel des Gorges au Viaduc.


Mer spennende skulle det bli. Plutselig dukket det opp på venstre side mange flotte orkideer. 
Det måtte jo både sjekkes ut og fotograferes.


Her en Aceras anthropophorum. Jeg kjenner ikke noe norsk navn på den, men på svensk kalles den ofte "Hängd människa" eller spøkorkide.


En Anacamptis pyramidalis. Det norske navnet er kulemarihånd.


Her en orkide jeg hadde drømt om å kunne få se lenge. Plutselig sto de der i en slik mengde at det var mest til å bli svimmel av.

Jeg kommer tilbake til et eget innlegg om orkideer i området.

Dette var bare begynnelsen på dagen, jeg var ennå ikke kommet til toppen av høydedraget over landsbyen. Følg med i neste innlegg hva jeg kom over der.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar