lørdag 18. april 2020

Bundesgartenschau 2019 - Heilbronn - del 2


Årets vakreste blomsterbegivenhet.
Del 2

Etter at å ha gått både vel og lenge, og var helt overveldet over alle flotte sandbeddene, nydelig vanndans etter musikk, kom vi til avdelingen for roser. Her kunne en jo ha brukt en hel dag. Alle de store tyske rosedyrkerne var representert her. Det var bare å gå rundt og bli inspirert. Skulle gjerne hatt den rosen, og den, og den også.  Men ettersom jeg gikk rundt, så jeg at det var nok bare noen ytterst få som var herdig her i Trøndelag.



Nydelige roser sammen med gress og noen nydelige hvite blomster som er sort gaura vil jeg tro.

"Berre lekkert"




En nydelig bunndekkrose "Neon" fra Kordes, den mest anerkjente roseforedlende familie i Europa.

Nydelige oransje roser.

Nok en bunndekkerose fra Kordes. - Cubana fra 2001.

I bakgrunnen, nydelige røde bunndekkroser, også fra Kordes.

Utrolig vakkert. Sandbedd gikk igjen nesten overalt. Her i rosebeddene.

Etter at vi var ferdige med alle de flotte rosene, kom vi til enorme områder med høye stauder, sommerblomster og dahlia.

Mye av dahlien var plantet inn mellom flotte sommerblomster. Her ser vi  blant annet 
cleome og grønnkål.


Vakker dahlia.

Denne Amaranthusen ble jeg "vilt forelsket i" Har pløyd gjennom alle frøkataloger jeg kunne finne på nettet, uten å finne frø av den. Men underveis har jeg funnet en del andre frø av amaranthus, så jeg
vil tro at til sommeren vil det bli noen av dem i beddene mine.

Vakre dahliabedd med strå og hvite cleome i bakgrunnen.


Grønnsaker var brukt i beddene flere steder. Veldig stilig etter min smak.



En annen sommerblomst jeg også falt for, var den mexikanske solblomsten i bakgrunnen her. Den blir ca en og en halvmeter og lyser skikkelig opp med sin oransje farge.

Mexikansk solblomst med nydelig himmel i bakgrunnen.

Rudbeckia hirta var. pulcherrima 'Prairie Sun'

Søte høns - noen sånne skulle jeg gjerne hatt i hagen.

Naturhagen.

Den australske avdelingen, vi ser eucalyptustrær og kengerufot.

På den flotte kanalen inne i parken gikk det båter, de var kjempepopulære, så da vi trodde vi kunne bli med tilbake til inngangen var det nok altfor mange foran oss i køen, så vi måtte pent ta føttene i bruk. Men, før vi kunne dra hjem måtte vi også innom avdelingen for blomsterdekorasjoner.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar