tirsdag 2. august 2016

Annapurna Flower Trip. Day 4 - Tadapani

Tadapani var på langt nær så  stor og velstående som Ghandruk. Ghandruk har alle sine gurkhasoldater som siden 1800-tallet hadde blitt rekruttert til den britiske hæren, og dermed tjent gode penger. Alt så mye mer fattigslig ut i Tadapani. Som tidligere nevnt var dette det dårligeste overnattingsstedet. Jeg måtte for første gang ta frem soveposen, som jeg heldigvis ikke hadde med helt fra Norge.
Byen lå flott til, plassert på et høydedrag, som de andre landsbyene vi hadde gått gjennom. Den vakre blåfargen de brukte mye av på husene sine, gjorde at landsbyen så veldig sjarmerendes ut der en kom vandrende.

Vi ankom Tadapani ganske tidlig på ettermiddagen. Fra lodjen vår så vi at det var marked nede i landsbyen. Både guiden og bæreren hadde lyst å ta en tur.. Jeg tok bare med et kamera over skulderen i tillegg til mobilen. Nå hadde jeg fotografert nok idag trodde jeg.




Da vi gikk nedover mot landsbyen så jeg at det fantes bedre overnattingssted enn det vi lå på. Men dessverre var vi bare 3. Og det var bare større grupper som fikk reservert rom på forhånd. En natt uten toalett og dusj på rommet skulle jeg alltid klare.



Det var spennende å se hva folket hadde av grønnsaker i hagene sine. Her oppe gikk det mye i poteter. Tadapani lå på ca 2600  meter over havet. Vi så tydelig at vi var kommer høyere enn vi var i Ghandruk. Det var mye mer karrig og mindre hager med blomster i. Kaldere var det også, alle var godt kledd. Mange fyrte også i ovnen for å få litt varme inne i husene.

 
Mange steder var pusset opp og standarden var hevet betraktelig. Dette falt jeg litt for, skikkelig sjarmerende med det flotte gjerdet rundt. De flotte murene og de nye stolene.









Koselig dette også med den flotte blåfargen.


Markedet minte meg litt om marked i Spania når en kommer litt ut på landsbygda der. Det gikk mye i hjemmestrikket, som sokker, votter, sjal og luer. Og for ikke å glemme alle smykkene og armbåndene. Jeg fant ikke noe spennende, så det ble til at vi begynte på hjemveien til lodgen vår ganske fort.

















På veien hjem var det mange spennende  fasader å se. De grønne utskjæringene gjør seg utrolig godt. Skarpe klare farger gikk igjen i området og denne grønne passet godt inn i miljøet den også. Reklamen fro Himalaya Tourist Guset House har bildet av en rhododendronblomst. Utrolig flott. Jeg visste at neste dag skulle vi mest sannsynlig få se rhododendron som jeg hadde ventet på i flere dager.



Det var mye folk på alle overnattingsstedene. Tadapani er det stedet en stopper på enten en trekker den ene eller den andre veien. Tadapani betyr lang fra vann. Navnet passet nok veldig bra, det var ingen større elver i nærheten. Stedet hadde  ingen veiforbindelse, og det måtte være en utfordring å skaffe til veie alt som trengtes til turistene. På klare dager er det en utrolig utsikt til Annapurna South og Fish Tail, de høyeste fjellene i området.


Lodgen vår lå flott til oppe på et høydedrag med god usikt til landsbyen og fjellene. Jeg hadde nok trodd at himmelen skulle være mye mer blå og klar mot de store fjellene. Men skjønte at jeg skulle ha kjempe flaks om det skulle bli klar vær. Jeg hadde truffet en engelsk dame en av de første dagene, hun hadde hatt klarvær hele tiden, så nær som de 2 siste dagene hun hadde vandret. Det stemte bra, for jeg hadde bare litt klarvær første dagen i Pokhara. Naturen og de små landsbyene var utrolig vakre likevel.

































Godt å komme tilbake til lodgen vår. Det var koselig her på sin måte, selv om det var ganske enkelt. Nå skulle det bli godt med middag. Maten skulle være veldig bra hadde jeg hørt



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar