søndag 17. juli 2016

Delphinium in my garden.



En av de plantene jeg er mest glad i er Delphinium eller Ridderspore som den heter på norsk. Jeg har forsøkt flere sorter i den tiden jeg har bodd her. Jeg husker best de første jeg hadde, de hadde min mor bare flyttet ut av hagen en dag jeg var på jobb. Alt for store å ha i beddet påstod hun. Etter den tid har blitt sådd utallige Riddersporer. Siste årene har jeg prøvd ut de som ikke er så høye og for 3 år siden sådde jeg er Delphinium cottage garden mix, som ikke skulle bli mer enn en meter. De er utrolig flotte, stilken er kraftig og stabil, så det skal mye til at de blåser over ende. De jeg sådde kom i farger  hvit, lilla  og flere blåvarianter. De blomstrer også godt over en lang tid.

Delphinium er flotte sammen med roser og pioner. Jeg elsker de, der til står flott opp mot det hvite gjerdet også.








De lilla fylte som også var i sammen pakken er veldig vakre, de kommer i flere høyder. Noen er knappe halvmeteren, men andre er vel meteren.

Helt utrolig å studere de på nært hold, de er veldig forskjellige inne i midten. Delpinium er lette å få til fra frø. Om jeg sår de tidlig kommer det ofte blomster første året før jeg planter de ut i beddet. Det er ofte veldig greit, så kan en se hvilken farger en planter sammen. Jeg har lenge ønsket meg noen rosa, men det har jeg ikke fått til ennå. Så det må være neste mål.
Bildene nedenfor viser hvor vakre den enkelte blomsten kan være.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar