torsdag 11. november 2010

Gåten er løst

Først når en kom ganske nær, så en hvor vakkert treet var

En herlig blanding av hvitt og lilla
Jeg kommer aldri til å glemme den herlige duften



Etter flere kvelder med leting på nettet klarte jeg å løse gåten med treet. Jeg fant en side som heter: http://www.toptropicals.com/. Der fant jeg også flere andre tre og busker som jeg ikke kjente fra tidligere.

Det nydelige treet som dufter himmelsk er en Melia azedarach, vanlige navn er også Persisk Lilac, Chinaberry og White Cedar. Slekten Melia inkluderee fire andre arter, som forekommer fra Sørøst Asia til Nord Australia. Treet kan bli opp til 12 meter høyt. I Australias regnskoger kan Melia bli optil 45 meter. Frukten er giftig for mennesker , men fuglene som fråtseri frukten kan bli ganske fordrukne. Treet tilhøre Meliaceae(mahogny) familien.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar