fredag 12. november 2010

Garden Tree in Western Australia

En regnbuelorrilei finner masse god nektar

Ertyhrina caffra fotografert i Kings Park, Perth

Litt av et prakt eksemplar

En nydelig oransje farge

"Berre lekkert"

Erthrina speciosa

Treet fotografert i en hage i Gerhaldton ca 50 mil nord om Perth

Treet tilhører Fabeaceae (ertefamilen)

Etter å ha sittet foran PC'n kveld etter kveld, begynner jeg nå å få på plass en del navn på alle de trær og planter jeg så i WA. Flesteparten er trær og planter jeg aldri har hørt om eller visste fantes. En god del av de pyntetrærne som ble brukt i hagene, er eksotiske trær som kommer fra Sør-Afrika, Sør-Amerika og den tropiske delen av Asia.
Jeg var så heldig at jeg fikk sett 2 trær i Fabiacaceae familen. Erythrina speciosa og Erythrina caffra. Begge trærne er også kjent under navnene Coraltree og Flame tree .
Erythrina caffra har knall oransje blomster mens Erythrina spesiosa har lysende røde blomster.
Trærne blir ofte brukt som gate- og parktrær i tørre områder. I Venezuela blir de brukt som skyggetrær for kakao og kaffeavlinger. Trærne kan bli opptil 30 m høye.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar