søndag 14. februar 2021

Frankrike i slutten av mai måned - del 3 - På orkidejakt.

Etter å ha fått seg en god lunsj, var dagen ennå ung. En biltur i området måtte vel være spennende. Jeg kjørte  i motsatt  Chateau de Peyrelade. Se kart.

Jeg kjørte vei D9 som endte opp i D32. På veien oppover hadde jeg sett en stor mengde orkideer og jeg ville gi meg god tid tilbake for å ta bilder.

Domaine de bombes. Et spennende overnattingssted.

Flotte grønne enger, med mye spennende planter inn i mellom.


Orkideene var over alt. Det var nesten vanskelig å bestemme seg hvor en skulle begynne.


Anacamptis pyramidalis - Kulemarihånd. Her et eksemplar som  ikke hadde kommet i blomst ennå. En orkide som er vanlig over hele Frankrike. For å se denne så er Øland i nærmeste sted i Norden.


Anacamptis pyramidalis - Kulemarihånd.


Kulemarihånden fantes i mange hundre eksemplar. Det ene eksemplaret her  er litt søt. En eller annen har sikkert spist toppen av den.

Orchis simia - Denne har ikke noe norsk navn. Men på svensk kalles den Apnycklar. Denne orkideen vokser ikke i Norden.

Orchis simia. Et nydelig kunststykke som  vokser på tørre gressmarker.


Aceras anthropophorum. Denne har heller ikke noe norsk navn. På svensk heter den "Hängd människa" eller også "Spökorkide". Denne orkideen har vi også sett i Spania, men ikke i slike mengder som her.


Aceras anthropophorum helt utrolig flott og lett å kjenne igjen med sine mennesker som henger ned.


Ophrys insectifera - Flueblomst. Denne så jeg kun noen få eksemplar av. Flueblomsten vokser også på Snåsa.


Det voks også mange andre planter i området. Her mest trulig en Onobrychis vociifolia, på norsk Esparsett. Den tilhører erteblomstfamilien.


En veldig søt liten skapning.


Orchis purpurea - Purpurnøkler en storvokst flott orkide som en også kan finne på Møns Klint.


Orchis militaris - Johannesnøkler  en vakker orkide som vokser over store deler av Europa. Denne kan vi også finne på Øland.


Johannesnøkler på sitt vakreste.


Johannesnøkler.


Dette er den eneste orkideen jeg er usikker på. Den sto like ved Johannesnøklene og kan være en variant av den kanskje?


Samme orkide. Utrolig flott den også.


Ornithogalum


En sort Ornithogalum dette også.


En polygala vulgaris - Blåfjær  (rosa variant)


Veldig søt denne rosa varianten av blåfjær.



Polygala vulgaris - Blåfjær  



Euphorbia.


Orchis ustulata  - Kruttbrenner


Kruttbrenneren er en av de vakreste okideene.


Kruttbrenneren kan en finne på Øland og i store deler av Europa som her i Boyne.


Så flott med den mørke toppen  mot det helt hvite med de mørkerøde prikkene.



Cephalanthera longifolia - Hvit Skogfrue. Den fant jeg også noen eksemplar av.


Noen  få kubjeller  var også i blomst.


Orchis mascula - Vårmarihånd


En flott erteblomst.



Himanttoglussum hircinum - Bockyxne



Himanttoglussum hircinum - Bockyxne. En utrolig spesiell orkide med sine lange hengende blomster. En opplevelse, det var første gangen jeg så den.


Det ble mange foto av den før  jeg til slutt så at klokka var så mye at det var kanskje en ide å dra tilbake til min søte vertinne før hun ble redd for meg.


Men naturen rundt var veldig vakker.


Noen foto til måtte jeg ta.


Engen sto full av orkideer jeg ikke hadde fått sett skikkelig på.


Noen orkideer hadde også blomstret av.



Her lå det en liten spennende landsby ikke langt fra Boyne.


En liten kveldstur innom det flotte kirkegården som lå der så vakker og fredfull.


Et flott og spennende vindu, mon tro var som skjulte seg bak gardina her?


Mørket kom, sola gikk ned og himmelen ble farget rød.
Det var bare å sette seg i bilen nå, så jeg var sikker på at jeg fant veien tilbake.


Da jeg kom tilbake til rommet mitt hadde vertinnen vært der med et vinglass til meg. Nå skulle jeg kose med med å se på alle bildene jeg hadde tatt i løpet av dagen og nyte vinglasset.
For en opplevelsesrik dag. Jeg hadde ingen kjennskap til dette vakre stedet fra før, men som hadde gitt meg en dag med mange minnerike opplevelser.
Og, dette var bare begynnelsen på TUREN....

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar