fredag 12. august 2016

Annapurna Flower Trip. - Day 5. In the world's largest Rhododendron forest.



Rhododenron er Nepal sin nasjonalblomst. Det er ikke rart, for det finnes Rhododendron i de fleste fjellområdene. Noen høytvoksende og mange sorter lavtvoksende når en kommer høyere opp mot 4000 til 6000 meter over havet. Skogen mellom Deurali og Ghorepani og i områdene rundt, er spesiell med alle de høyvokste Rhododendron arboreum. I begynnelsen trodde jeg det var flere sorter, men de finnes i fargevarianter fra lyse rosa til mørkt røde. De høyeste trærne vi så måtte være bortimot 25 meter høye. Rhododendron over alt. Noe så ubeskrivelig vakkert. Det er vanskelig å beskrive, en må nesten oppleve det. Tenk å gå på mellom 2600 - 3200 meter over havet, i den nydelige vårluften og passere det ene treet vakrere enn det andre. Den spesielle duften, høre fuglene som synge, særlig var gjøken veldig ivrig.  Høre vårbekken synge forbi så vakker i "vårrus". Denne dagen vil jeg aldri glemme. Kunne faktisk vært her i ukesvis for å kunne nyte synet av de vakre trærne.




Det finnes 8 sorter Rhododendron i Central Nepal. Dette er Rhododendron campanalatum. Den kan bli opp til 6 meter høy, men de få vi så var rundt 2 - 3 meter.




Utrolig, vakre høyreiste grantrær, noe "gammelskog", pyntet med en vakker Rhododendron.


Steder der det ikke var så mye andre trær rundt, hadde Rhododendroen vokst til et rundt fint tre.


Rett ved stedet der vi spiste  lunsj var noen vakre prakteksemplar, kommet akkurat passe i blomst.


Til og med baggasjen vår hadde fått blomsterpynt idag.















Etter lunsj brukte vi utrolig lang tid på toppen før vi begynte på nedstigningen til Ghorepani. Det var mye folk å treffe. Det ble mange stopper med prating, helst om hvor vi kom fra, den vakre skogen og hvilken rute vi gikk. Husker spesielt et godt voksent par fra New Zealand. De hadde vært i Norge med hurtigruta fra Bergen til Kirkenes, og de skjønte ikke helt at jeg som bodde i Norge var kommet til Nepal for å gå i fjellet. Det var før de hadde startet på den delen der Rhododendroen virkelig blomstret. Norge er vakkert, men denne skogen var spesiell og utrolig vakker på sin måte.


Mens vi gikk her og hadde god tid, begynte vi å høre torden i bakgrunnen. Skyene så også litt faretruendes ut. Jeg hadde sendt regntøyet med bæreren, Ang guiden min hadde paraply det var eneste trøsten, om det skulle komme et skikkelig regnvær. Det var nok ennå noen kilometer til vi var ved stedet vi skulle overnatte. Mesteparten av fotoutstyret ble pakket ned, og vi satte opp farten for å komme i hus,


Hvordan den siste delen av dagen ble, vil jeg fortelle om i neste innlegg. 
(Bildene jeg har brukt i innlegget er både bilder jeg har tatt og guiden min Ang Sherpa. ) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar