søndag 7. august 2016

Annapurna Flower Trip. - Day 5. From Tadapani to Gorepani.


Det var med spenning vi tok fast på dagens etappe. Jeg visste vi skulle få se rhododendron, men hvor mye eller hvordan det hele var, hadde jeg ingen formening om. Dagen startet i alle fall med å gå inn i en utrolig vakker skog med et nydelig lys. Høye rododensdron trær var å se, men ingen med masse blomster slik jeg hadde trodd. Derimot var det mye av de samme plantene som vi hadde sett tidligere. Over et et flott eksemplar av Primula concinna.

Noen enkle Rhododendronblomster så vi. Heldigvis så det ut som om blomstringa var på sitt beste. Over Rhododendron hodgsonii.


Lyset var som nevnt utrolig vakker denne morgonen.Vi gikk for det meste mest oppover. Noen steder leket Annapurna fjellene med oss i bakgrunnen. Men ganske disig i dag også, som de andre dagene. Vi kom opp til et vakkert høydedrag. Der stod dette nydelige treet. Et Symplocus dryophila. Treet kan bli opp til 6 meter høyt, og hører inn under Erica familien. Det vokser på 2000 til 3000 metrers høyde. Utrolig høyreist og blomsterrikt. 

Litt lenger inn i skogen kom vi over dette treet.  Det er en Daphne bholua. Busken/treet kalles også Nepals papirtre. Barken blir brukt til å lage papir.

x


Det var spennende å gå her i det nydelig været og lyset. Hva ventet oss rundt neste sving ?  Dalen vi gikk i var ganske smal, med mange små bekker og elver. Sola kom inn og ga skogen og trærne et utrolig vakkert lys.



Dalen ble trangere og trangere. Noen gamle flotte trehus, som nesten minnet om sætra hjemme. Litt lenger fremme lå det også en liten restaurant og et overnattingssted. Begge deler utrolig vakkert og sjarmerende inne i den smale  og trolske dalen.


Dalen ble enda smalere og enda mer trolsk. Og nå begynte det  å skje noe..  Skogen var pluselig rosa
rundt oss. Jeg ble helt overveldet, noe så vakkert hadde jeg ikke sett før. Her måtte en bare å ta seg god tid og nyte øyeblikket. - Men jeg ble litt forvirret, hvor skulle jeg begynne å fotografere? Alt rundt deg var jo blendene vakkert. Heldigvis hadde guiden min sluttet å jakte på fugler. Nå var han like ivrig med å ta bilder av alle de vakre Rhododendroene han også.


De ble mange bilder i Rhododendronskogen. I neste innlegg skal jeg dele de beste bildene med dere.

Ennå en gang tusen takk til Keep Walking Nepal med Ang og Pasang som gjorde denne turen mulig for meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar