torsdag 9. juni 2016

Annapurna Flower Trip. 2. dag - del 2. Etter lunsj fra Tolka til Landruk.


Det lille spisestedet som også hadde overnatting, lå vakkert til med en nydelig utsikt utover dalen. Stedet lå på ca 1600 m, så vi var fortsatt i lavlandet i Nepal. Det var godt å sette seg ned selv om vi hadde hatt mange drikkepausen underveis i det varme været. Det var kjempekoselig å komme inn her, sengeklærne lå til lufting utover gressplenen. Blomkarsene blomstret som bare det i det gode været. Blomsterbeddet var utrolig kreativt laget av tomme ølflasker som de hadde snudd på hodet og laget kanter av. Det var ikke pant på tomflaskene og ikke så enkelt å bli kvitt heller, de måtte i så fall  bæres tilbake til et oppsamlingssted.
De første dagene var jeg så fascinert av naturen og av det som skjedde rundt meg, at det å ta bilder når vi spiste, var helt borte. Ikke var jeg så opptatt av hva jeg spiste heller. Så det ble som oftest en enkel toast til lunsj.

Nydelig spisested.

Blomkarser finnes over alt i hele verden, også her i Nepal.


Kreativt blomsterbedd med valmuer, ringblomster og noen løvemunn.


Koselig med lufting av sengeklær. Minner meg litt om barndommen, da vi brukte finværsdager til å få luftet sengeklær på denne måten. Legg merke til de flotte steinmurene og det vakre beddet bak. Selvsagt var det amaryllis som blomstret her også.

Vakkert med det flotte amaryllisbeddet.


Det som fascinerte meg mest her, var damene som var ute på åkeren og jobbet. Og, det midt på en søndag. Men, ble i løpet av oppholdet i Nepal klar over at søndag var vanlig arbeidsdag. Det var kun lørdag som var "hviledag" og folk hadde fri fra jobben.

Damene ble etter hvert klar over at de ble fotografert, og smilene kom frem.

Så fortsatte de å renske ugress i maisåkeren. I etterkant angrer jeg på at jeg ikke gikk ned i åkeren for å snakke med de, og ta noen nærbilder. Jeg hadde heller ikke planlagt noen smågaver som jeg kunne gi bort i slike anledninger og det vet jeg til senere turer i Nepal.


Etter lunsj fortsatte vi videre gjennom små landsbyer. Her er en jente som tar oppvasken. Legg merke til alle kasserollene hun har vasket opp. I den nepalske maten besto mange forskjellige ingredienser, og dermed utrolig mange kasseroller å vaske opp.


Mange forskjellige små gjestehus og restauranter. At stedet het noe med paradis, var ganske vanlig. Og, på mange måter var det jo paradis. Folk var blide og fornøyde, hilset "Namaste" til alle anledninger. Selv om de ikke hadde all slags luksus, så det ut som om de trivdes her .


Ennå et gjestehus. Legg merke til de blå stolene. Det var en farge som gikk igjen mange steder. Både som husfarge og takfarge.


Det var ubeskrivelig vakkert å vandre her i den helt ukjente kulturen.


Vakkert blått hus med flott hekla dørpynt. "Welcome to you" Og velkommen det følte en seg alle steder.

Høner traff vi på overalt. Det fantes ingen hønsegårder, de fikk gå fritt omkring.






Et typisk hus i området.


Denne karen hadde vært ute og samlet løv. 


Kua fikk  gå overalt om det var ute i naturen eller i byen. Bykua skal dere få se flere bilder av i et senere Blogginnlegg om Katmandu.


En liten hvil. Det var godt å kunne stoppe opp innimellom for å kunne nyte de vakre omgivelsene.







Denne karen skulle tydeligvis ut å grave et eller annet. Et fascinerende redskap. Men, her fantes nesten ikke traktorer, så alt arbeid måtte stort sett gjøres for hånd.


Denne dusjen og toalettet hadde ikke vært i bruk på en stund. Og, legg merke til at det har vært både kald og varm dusj. Varm dusj var noe du måtte betale ekstra for. Nå var det vanlig på det fleste overnattingssteder.
Navn ukjent så langt.


Geranium lambertii

Navn ukjent.


En søt liten datura.


Percicaria capitata


Flotte grønne terasser som er bygget opp for å dyrke på. Her var det mest mais.
Veien snodde seg flott i det vakre landskapet.

Landruk lå vakkert til. Nå var det ikke langt til hotellet.

Hotellet eller gjestehuset lå vakkert til. Mesteparten var nyoppusset og i god stand.


Jeg hadde fått det beste rommet med den beste utsikten slik at jeg kunne se fjellene fra rommet mitt om det skulle bli klarvær morgonen etter.

Det var helt vanlig med svalganger på utsiden av rommene.

Åpent og flott landskap.

Noen få hadde også kommet hit med bil.

Folk var ferdige med arbeidsdagen og sto samlet rundt vannkranen der de kunne vaske seg.

Noen sto forsatt og la planer for morgendagens arbeid.


Noen måtte også vaske kopper og kar.

Eselet var sikkert glad for at arbeidsdagen var over og ventet bare på å få av sekkene fra ryggen. 

Barna lekte på gresset.


Og, jeg måtte ta en siste fotorunde av blomstene før jeg tok kveld.

En nydelig perlargonium.


Amaryllisen blomsret villig her også.

Rosene var ubeskrivelig vakre.

Nydelige røde.

Valmuene blomsret villig i beddet. Og vi kjenner igjen sukkulenten som vi bruker som inneplante i Norge.
Perlargonene blomstret flott utenfor det velholdte overnattingsstedet.

Vakkert og innbydende.





Som vanlig var bagasjen min på plass på rommet, og det var bare å stelle seg litt til middagen. Det ble nepalsk mat idag. Avsluttet med litt risgrøt som dessert. Det smakte utrolig godt etter en lang og varm dag. Etter å ha snakket litt om morgendagen, gikk vi hver til oss litt over klokken 9. Min første dag med vandring hele dagen var over, og det var ikke lite jeg hadde opplevd. Mon tro hva neste dag skulle bringe? Vi så over til andre siden der Ghandruk lå, og jeg var fullstendig klar over at det var langt ned før vi skulle gå oppover igjen. Tilbake på rommet sovnet jeg med en gang.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar