søndag 12. mai 2013

Vinterskade på Rhododendroene.

 
Vinteren har vært lang og kald. Rhododendronbeddet ligg rett utenfor kontorvinduet og jeg har stort
sett tatt en liten titt på det hver dag. - Men har tydeligvis ikke passet godt nok på. Synet som
  møtte meg da jeg endelig sjekket skikkelig, var heller trist.

Mange av de minste Rhododendroene hadde store partier med brune grener og knupper.
 

De litt større, var ganske så vissen i toppen. Bismarcken som hadde blitt så stor og flott...
Knuppene var inntørka.

Rhododendronbeddet mitt er ca 12 år gammelt og jeg har aldri hatt noe problem med vinteren.
I år måtte jeg kjøre bort 3 trillebårer med visne grener og blomster.
 

Etter å ha jobbet i mange timer ble ikke resultatet så aller verst. 2 eller 3 av Rhododendroene hadde så lite friske blad at jeg tviler på at det kommer seg.

Alle har fått gjødsel og godt med vann nå, så det er bare å¨håpe det beste. Noen blomster blir det i allefall. Men tanken min etter dette er om det er noe jeg burde ha gjort annerledes?

9 kommentarer:

  1. Huff, det er så trist syn når vinteren har vært hard på blomstene.
    Men etter opprydding ble det jo bra:) Håper de kommer seg alle rhododendron'ene dine!

    SvarSlett
  2. Slik ser noen av mine ut også,ikke noe kjekt.
    Og noen roser er helt brune så det blir vel kjøping av nytt.
    Ha ei fin uke.

    SvarSlett
  3. Godt å høre at det ikke er bare mine som ser sånn ut. Rosene ser ut som om de har klart seg ganske godt. - Men nesten all vårløken jeg la i høst har ikke kommet opp. Skulle sjekke litt, da så jeg at de rett og slett har råtnet opp. Men man må bare være optimist! Go uke til deg og Wenche!

    SvarSlett
  4. Huff, det samme har skjedd her hos oss.
    Er det litt tidlig å klippe av det begredelige allerede nå tro? En gartner venn mente jeg måtte vente noen uker til, samt at gjødsling ikke skulle gjøres før etter blomstring. Hm, nei jeg vet ikke.
    Veldig så fint ble det i bedet ditt etter opprenskning.

    SvarSlett
  5. Har både klipt og gjødsla, så får vi se hvordan det ender.

    SvarSlett
  6. This is one of the reasons that people have developed audio books that may produce
    better results in the test scores. One company that audiobook publishers can use to enhance
    its public appeal is Audioboo, an audio-sharing social media
    platform owned by London-based Audioboom Group PLC (BOOM.
    Downloadable audiobooks are, of course, only available online.


    My weblog - hunger games audiobook

    SvarSlett
  7. Great delivery. Great arguments. Keep up the amazing spirit.


    Feel free to surf to my homepage: Car sun shades

    SvarSlett
  8. I used to be able to find good info from your content.

    Stop by my blog post; Privacy sun shades

    SvarSlett