tirsdag 9. januar 2024

Cradle Mountain 22. november 2023

Drømmen om Cradle Mountain og Lake Dove har jeg hatt siden jeg besøkte området i 2008. Da hadde vi ikke tid til å gå noen tur i området. Det var derfor veldig godt å være tilbake og ha en hel dag til disposisjon i området. Vi startet dagen med å gå Dove Lake Circuit. Turen tok vel 2 timer og vi fikk tatt masse bilder. Stien rundt var veldig fin og enkel å gå i. Været var akkurat passe, ikke for varmt som det ofte kan bli her oppe i fjellheimen. Sjøen ligger på 938  m.o.h. og er 157 meter på det dypeste.

Det var mye som var endret siden 2008. Da kunne vi selv kjøre med bil helt inn til Lake Dove. Nå var det kun tillatt å ta buss inn der på dagtid. Men det var lov å kjøre inn etter kl. 20.00 om kvelden. Bobil som vi hadde, var forbudt. Oppe ved sjøen var det kommet opp en stor nytt Visitor Center.

Det er utrolig vakkert når en kommer over bakketoppen og ser den vakre fjellkjeden som ligger i bakgrunnen. Ved første øyekast kan dette ligne veldig på den norske fjellheimen. Men når en begynner å se seg seg rundt er vegetasjonen en helt annen.

Vakkert

Det flotte Visitor senteret. Det var plantet endemiske planter og trær i området rundt senteret.

Oxylobium ellipticum - Golden rosemary

Et foto med den flotte utsikten må en ha.
Foto Einar Hugnes

Gode stier og ganske lett terreng å gå i.

Flere steder var det lagt lagt stier av tre med en form for hønsenetting oppå, veldig behagelig å gå på.

En ivrig fotograf.
Foto: Einar Hugnes

Det ble en del bilder av den vakre fjellkjeden

Trochocarpa gunnii

Mange flotte trestammer som var mosegrodde.

Utrolig variasjon i vegetasjonen

Vi traff mye folk som ute på tur langs Lake Dove fra hele verden.

Litt oppover bakke inn i mellom. Den hvite busken voks det mye av i hele området,
Leptospermum laevigatum - Coastal Tea-tree

En koselig slange lå også i skogen ved siden av stien.
Veldig artig å se hvor forskjellig folk reagerer når de ser en slange. Noen kommer løpende tilbake og er livredde. Andre tar rolig et bilde og går videre. Dette er en Tiger Snake. En av de 3 sorter som finner på Tasmania.

Inn i mellom var det noe små elver og dammer

Ennå et eksempel på en for seg gjort sti

Flere steder var spennende gammelskog

En fornøyd kar på tur

Ikke alle tok seg tid til litt mat og drikke. Fotografen fant hele tiden nye motiver

Leptecophylla juniperina

Hibbertia procumbens - Spreading Guinea Flower

Turistsenteret i bakgrunnen. Nå var det bare å finne en buss slik at vi kom oss videre til neste ønske for dagen

Ønsket ble ganske fort oppfylt da vi gikk av bussen på første stoppested etter Lake Dove. Det var ikke bare en wombat men flere, helt utrolig,
Foto:Einar Hugnes

Her var det bare å legge seg ned på stien å fotografere. Det var jeg ikke alene om
Foto: Einar Hugnes

Wombaten så ikke ut som han enset oss i det hele tatt. Den gikk bare der og gresset.

Hadde aldri trodd at det skulle være så enkelt å finne den. her var det bare å kose seg.

Det ble mange bilder av det flotte dyret

Den gresset og gresset i lengre tid

Noen ganger helt inn i stien. Vi glemte både tid og sted. Men alt har en ende og til slutt måtte vi finne en buss tilbake til campingplassen vår.

Vi var ikke alene i Cradle Mountain. Bussene gikk hele tiden, men vi måtte vente litt før det kom en buss som hadde ledig plass til oss. Det ble faktisk mørkt før vi var tilbake på campingen. Men for en dag, et utrolig eventyr.