tirsdag 7. mai 2019

Etter en utrolig varm og fin påske i april, kom vinteren plutselig tilbake.

Våren startet så fint. Påsken var som et langt eventyr med vakre og varme soldager. Etter noen dager kom vi hjem og fikk begynt å gjøre en del utearbeid. Det var så varmt at en nesten måtte finne seg et sted der det var skygge for å arbeide. Massevis av sommerblomster som petunia, tobakksplanter, alyssum, asters, verbena, sommergeorginer , fløyelsblomst ble også priklet ut og satt i drivhuset.
Jeg har også vært så heldig at de fleste staudene som har overvintra i drivhuset ser ut til å ha klart vinteren. Jeg er litt svak for akeleier og riddersporer, så har etterhvert ganske mange forskjellige sorter. .Noen akeleier har alt kommet i blomst og riddersporene kommer også med knupper.


Denne elsker jeg.  Fritillaria meleagris. En nydelig vårløk som formerer seg godt og blomstrer godt og lenge. Har denne på flere steder i hagen.


Vårbeddet kommer sakte, men det tar tid. Ikke så mye som blomstrer her ennå.


Svovelpionen kommer for første gang med mer en 2 blomster. Jeg gleder meg.


En søt hvit primula som blomstrer godt.


På løveggen kommer alpeklematisen , knuppene har vært der lenge, men de kommer nok ut en dag..


Det nye beddet ved endeveggen av gamlehuset med allium, hosta og heuchera ser ut til å komme fint.


Gulveisen kommer trofast hvert år.


Noen søte små narcisser.
Narcissus "Minnow"

Narcissus "Havera"

En nydelig rosa kubjelle som jeg har hatt i mange, mange år.


En nyinnkjøpt fritillaria høsten 2018.


Noen nyinnkjøpte allium høsten 2019. Dette ser veldig spennende ut. 


Trillium. Stakkar den har stått sånn nå i snart 14 dager. Blomsten vil ikke åpne seg.


Rhododendroen ved inngangspartiet har masse knupper.


 Apeskrekken har også ovelevd denne vinteren


Flyttet rheumen min sist høst, over til det nye sand/steinbeddet. Og jammen har den klart flyttingen.

Rosetreet på veggen kommer utrolig fint.


I drivhuset spirer det godt.


Staudene kommer utrolig flott, og noen akeleier har alt begynt å blomstre.


Riddersporene har knupper og heucheraen blomstrer i bakgrunnen



I taket henger petunia som venter på våren.


Nærbildet av akeleien som blomstrer i drivhuset. Det står står Black Barlow på merkelappen, men det stemmer nok ikke.


Kommer tilbake med flere innlegg utover. Åpningstider for hagen sommeren 2019 vil jeg legger ut rundt 20. mai.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar