torsdag 21. juli 2016

Hagen blomstrer for fullt i finværet!

Når en har vært borte fra hagen noen uker, er det alltid spennende å komme hjem. Hva blomstrer, har det vært for tørt eller for vått? Det er mange spørsmål. Jeg har alltid noen som ser etter det i drivhuset (tomater), men selve hagen må klare seg selv.
I år hadde det tydeligvis vært akkurat passe vær for blomster og busker. Så da vi kom hjem, var det utrolig vakkert. Riddersporene har jeg alt skrevet en artikkel om. De var så vakre som de aldri har vært før. Men mange andre stauder står også fint i hagen akkurat nå.
Trollius chinensis "Golden Queen"
Sibirvalmue - Papaver nidicaule "Matador"
En nydelig mørk brunrød lilje. En "Red Carpet" mener jeg.
Edelveis - Leontopodium alpinum. En av mine favoritter. Minner meg om alpene, der jeg har funnet den mange ganger.
Dette er min eneste revebjelle - digitalis pupurea "Apricot Beauty" den eneste i hagen  denne sommeren. Alle de andre som jeg sådde i fjor vår og plantet ut sist høst, ble borte i den dårlige vinteren. Det er første gangen jeg har opplevd.

Mener det er en Campanula rigidipila.
Min ukjente rose, Tror den har stått der i minst 10 år. Men hvem som har plantet den, eller hvordan den har kommet dit, vet jeg ikke. Vakker er den i alle fall.
Rose Lykkefund.
Løytnantshjerte har fått nytt navn på latin og heter Lamprocapnos spectabilis. Jeg har slitt med å få den til i hagen min, men nå har det endelig lyktes.
Rosa Helena blomstrer vakkert på løveggen.
Rosa Helena - Honningrose.
Paeonia lactiflora. Pionene er på hell, men vakre likevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar