lørdag 12. mai 2012

Det skjer, det skjer..

Rett etter påske begynte rivingen av den gamle altanen ved huset vi bodde i før vi bygde et nytt på samme tomt. Altanen var ganske rotten, så det var kun en ting å gjøre. Rive den ned.
 I begynnelsen brukte vi handemakt.

Men da vi skulle begynne på gulvet fikk vi  uventet hjelp. Noen trær som hadde ramlet over ende i stormen i jula, måtte sages, og med det samme fikk vi også tatt gulvet på altanen. Det gikk unna i en fei.
I dag fikk vi endelig begynt å planere til, slik at vi kan  lage en ny altan/platt. Samtidig benyttet jeg anledningen til å ta opp det gamle beddet ved veggen. Noe av beddet måtte fjernes av den grunn at det kom i konflikt med den nye platten. Masse tulipanene med store knupper måtte flyttes. Prøvde å ta godt med jord rundt, så jeg satser på at det går bra og at de kommer ut.
Langs veggen var det også ganske mange stokkroser. De hadde danna noen enorme røtter. Fikk tatt de opp, og delt de, så det ble mange ny planter som jeg kan bruke også andre steder i hagen.
 Frittilariaen måtte også flyttes midt i blomstringa.

En nyinnkjøpt clematis "Jackmanii" ble plantet inn til veggen. To nye roser av sorten "Allotria" ble plantet foran. Ellers plantet jeg  tilbake det som hadde stått der fra før. I tillegg noen stauder som  jeg har tatt opp i beddet foran låven. En del av staudene der hadde blitt så store at de kunne deles i mange planter. Er svak for Iris, så det ble 3 forskjellige sorter av iris. En nydelig lilla kuleprimula (selvsådd) fikk også lov å stå der den hadde stått.
Bak til venstre en clematis "Rouge Cardinal" Den spirer fra fjorsårsskuddene. Den unngikk akkurat å slippe flytting. Rosene  er to stykker "Nina Weibull" som jeg sikkert har hatt i 7-8 år nå. På høgre side bak, en bondepion "Rubra Plena".  Fikk også montert armeringsjern på veggen så clematisen har noe å klatre i. Var hos en venninne i Århus i slutten av april, hun hadde brukt armeringsjern mange steder i hagen. En god ide.

Det ferdige beddet. Nå er det bare å vente på at det gror til. Når platten er på plass, skal jeg også lage et nytt bedd fra vinduet til venstre og langs den andre enden av huset. Her må det bli en flott klatrerose på veggen. Har ikke helt bestemt meg hvilken sort det blr ennå. Spennende, spennende..

2 kommentarer:

  1. Flott med forandringer i hagen! Må vel skynde meg å få gjort ferdig nyplatten...

    SvarSlett
  2. Hei Liv, ser jeg at du må jobbe hardt i hagen?
    Når skal jeg sende deg Walter? Hilsen Dieter

    SvarSlett